fredag den 14. november 2008

Filosofiske anekdoter

(De filosofiske anekdoter er fundet på nettet og oversat af undertegnede.)

En filosofiprofessor kommer ind til hans studerende for at give dem deres endelige eksamensopgave. Han placerer sin stol på bordet foran dem og instruerer dem derefter således: ”Brug alt, hvad I har lært i løbet af semesteret til at bevise, at den her stol IKKE eksisterer.”

Så starter prøven og alle de studerende går i gang med at skrive nogle længere udredninger i forsøget på at bevise, at stolen ikke eksisterer – undtagen en enkelt studerende. Han bruger omkring 30 sekunder på at skrive sit svar og afleverer derefter sin eksamensopgave til alle hans medstuderendes store forundring.

Tiden går og dagen kommer, hvor alle de studerende skal have deres endelige karakter. Her får den studerende, som skrev sin eksamensopgave på 30 sekunder, til alles store overraskelse den højeste karakter.

Hans svar var: Hvilken stol?


Der findes også en anden lignende historie, hvor en filosofistuderende får eksamensspørgsmålet: ”Hvad er mod?”

Herefter skriver den studerende blot: ”Det her” og afleverer opgaven.

5 kommentarer:

Lise A sagde ...

tihi

Anonym sagde ...

Har du et link til evt. flere anekdoter?

Louise sagde ...

Nej, jeg kunne desværre kun finde de her to anekdoter, som havde et slags filosofisk indhold – selvom der helt sikkert findes flere. Men derudover er der naturligvis også mit tidligere blogindlæg Derfor er Sokrates en af de største filosoffer nogensinde (http://louisera.blogspot.com/2008/07/derfor-er-sokrates-en-af-de-strste.html)!

Per sagde ...

Er det ikke lidt flovt for en cand mag i filosofi at skrive: en filosofiprofessor kommer ind til hans studenter? det hedder vel til sine studenter - med mindre man orienter om, hvem HAN er!

Louise sagde ...

Måske er det et udtryk for en slags miljøskade, da alle mine professorer altid har været mænd? :-D Om det er flovt? Tja, generelt bryder jeg mig naturligvis ikke særlig meget om at begå fejl (ligesom alle andre mennesker) men jeg kan jo vende spørgsmålet: mener du, at samtlige af de småfejl, som du selv begår, er flove?