onsdag den 10. februar 2010
Guide: 10 pointer om god kommunikation - kom op af skyttegraven!
1. Vær konkret og drop de unødvendige forklaringer. Alt for mange mennesker kaster sig ud i lange og unødvendige forklaringer i stedet for bare at fokusere på det væsentlige.
2. Lad være med at inddrage andre parter i jeres dialog. At indkalde ”vidner” eller ”advokater” hører til i en retssal – ikke i en god dialog. Forsvar dig selv og lyt til den anden. Måske har du misforstået noget?
3. Spørg, hvis du er i tvivl om, hvad den anden part mener. Der er jo ikke nogen grund til at blive sur, hvis I blot har talt forbi hinanden. Måske har du misforstået intentionen eller meningen med det sagte – derfor er det altid en god ide at stille opklarende spørgsmål.
4. Hold fakta og meninger adskilt (hvis det er muligt). Alt for ofte ender en diskussion i ligegyldigt mundhuggeri omkring, hvem der sagde hvad eller en anden form for ligegyldig tvist om fakta. Hvorfor ikke fokuserer på det væsentlige? For det er jo for det meste ikke særligt afgørende, hvad vedkommende sagde, men mere, hvad vedkommende rent faktisk mente. Og, hvis det blot handler om en faktuel strid, så google det – så det kan blive afklaret.
5. Prøv at forstå den anden ud fra vedkommendes eget perspektiv - frem for at gå i forsvarsposition. Giv den anden en chance for at forklare sig og lad være med at ”jump to conclusions”.
6. Ha’ tillid til dine medmennesker. En gensidig tillid giver altid det bedste udgangspunkt for enhver dialog og samarbejde. Derudover så er der nok også en vis sandhed i udtrykket: ”Tyv tror hver mand stjæler”, da det ofte er folks egne fejl, som de projekterer over på andre. Så stol på, at dine medmennesker vil dig det bedste - så kan du altid blive klogere senere. Der er stor forskel på at have et åbent sind og være naiv.
7. At lytte uden forbehold. Lad være med at antage, at du på forhånd ved, hvad den anden mener. Lyt og prøv at forstå den anden, så godt du kan. God kommunikation handler ikke om at grave skyttegrave.
8. Ha’ et åbent kropssprog og vis, at du lytter. Hvis du har et åbent kropssprog, så viser du også, at du stoler på den anden person. Korslagte arme giver et indtryk af usikkerhed og fjendtlighed.
9. Vær bevidst omkring, hvordan I bruger de forskellige ord. Alt for ofte opstår der en diskussion på baggrund af en forskellig brug af de essentielle ord i debatten.
10. Tænk dig om, inden at du siger noget. Det lyder simpelt og det er det også. Alt for ofte siger folk en masse vrøvl uden først at gennemtænke, hvad det egentlig medfører og implicerer. Derfor begynder enhver god dialog også med, at man bruger hjernen.
Hvis du vil læse mere omkring psykologien bag god kommunikation, så kan du også læse mit blogindlæg: 10 forklaringer på hvorfor kommunikation mislykkes.
Etiketter:
argumentationsteori,
filosofisk debat,
guide,
kommunikation,
psykologi,
retorik,
risikovurdering,
selvbevidsthed,
sociologi
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Man skulle tro, du havde læst girafsprog! :-)
Forresten har jeg også et godt tip. Lad være med at sige "ville du ikke også blive ked af hvis ..." og så prøve at genskabe "din" situation som "den andens" situation. Det virker ikke! Bare fordi jeg bliver ked af, at nogen har nasset på min sukkermad, bliver andre det ikke nødvendigvis.
Tak, hvis du mener, at min tekst minder om én med giraffens store hjerte og store overblik! :-D For jeg har ikke læst noget af Marshal Rosenberg eller om hans ikke-voldelige kommunikation, men jeg har hørt lidt om det - umiddelbart lyder det meget fornuftigt med hans fokus på empati.
Jeg tror heller ikke, at jeg bruger den omtalte frase. Jeg tror nærmere, at jeg kunne finde på at spørge, hvad vedkommendes intentioner var eller prøve på at få vedkommende til at uddybe sit syn på sagen. Derudover så lyder det også som en lidt umulig taktik, hvis man prøver på at få folk, som ikke tænker på andre end dem selv, til at forstå det sårende i deres udsagn – ved at appellere til deres manglende empati! Tak for endnu en kommentar! :-)
Send en kommentar