søndag den 17. januar 2010

Der er så meget Oddset ikke forstår

Hvis jeg skulle have opfyldt et ønske, så skulle det være, at Oddset stoppede deres kønsdiskriminerende reklamer. Bare fordi nogle kvinder ikke forstår sig på sport, så betyder det vel ikke, at man har ret til at diskriminere samtlige andre kvinder. Jeg tør ikke tænke på, hvor hurtigt de reklamer var blevet stoppet af medieomtale, hvis sloganet "Der er så meget kvinder ikke forstår" havde ramt en bestemt etnisk gruppe eller lignende. Derudover så virker det også ret besynderligt, da jeg selv gerne ser en af landsholdets eller min yndlings fodboldklubs kampe. Jeg er ikke den største fodboldfan, men jeg kender altså godt reglerne – også selvom jeg er en kvinde! Jeg er jo ikke dum – hvilket Oddsets reklamer vel dybest set også anklager samtlige kvinder for at være. For reklamerne anklager jo ikke bare kvinder for at mangle viden omkring de forskellige sportsgrene – de anklager også indirekte kvinder for at skulle være uintelligente - da kvinderne i reklamerne jo ikke kan tænke sig til selv de mest banale sammenhæng. Derudover er der også flere af mine mandlige bekendte, som ikke aner noget som helst omkring fodbold og derfor har jeg også ved flere lejligheder forklaret dem offside-reglen. Min bedste veninde har endda opkaldt sin søn efter hendes yndlings fodboldspiller! Så det undrer mig virkelig, hvordan sådan nogle reklamer kan forsætte, når der ellers står i ligestillingslovens kapitel 2 paragraf 2 som vedrører ”Forbud mod forskelsbehandling på grund af køn (kønsdiskrimination)”:

"Der foreligger chikane, når der udvises uønsket adfærd i relation til en persons køn med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed og skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima."

Jeg ville virkelig ønske, at der snart var en af de mange kvindelige fodboldspillere i Danmark, som klagede over reklamerne!

9 kommentarer:

Kristian sagde ...

Hej Louise,

Oddset-reklamerne er øllet drengehumor og ikke værd at klage over. Jeg tror man tager sit køn for alvorligt hvis man lader sig træffe af dem.

I det hele taget bør der være plads til at gøre grin folk, og et adelsmærke er jo at man kan holde til det når det går ud over en selv.

Jeg så Monty Python's Flying Circus i julen og tænkte over, hvor provokerende den humor har været da det først blev sendt, ikke mindst overfor kirken, politikerne, mediefolk og de adelige.


Jeg ville nok finde stemningen en del for snerpet hvis de berørtes klager skulle tages alvorligt i alle tilfælde.

KRistian

Gustav Dahl sagde ...

Jeg må indrømme, at jeg er enig med Kristian. Reklamerne er åbenlyst skabt med humor, og enhver kan regne ud, at man kører på en ekstrem og urealistisk generalisation af kvindekønnet.

En reklames vigtigste evne er at fange folk meget hurtigt og komme ud med sit budskab. Derfor bliver de nødt til at gå ret grove til værks, hvilket jeg egentlig ikke har noget imod. Nu har jeg ingen tal på det, men jeg vil skyde på, at langt størstedelen af Oddsets kunder er mænd, så derfor giver det god mening at fremstille kvinder på denne måde. Lidt i stil med diverse ølreklamer, hvor mænd virkelig får lov til at udleve deres indre hulemand.

Jeg mener altså ikke, at disse reklamer går over stregen, hvad angår kønsdiskrimination, men hvis jeg skal nævne én, som gør, er det helt klart de kontroversielle Cult-reklamer med nøgne kvinder, der sidder med en Cult Shaker foran sig. Det er dog en helt anden snak ...

Ps. jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor du har fået din "Seneste kommentarer"-widget fra. Den ser nemlig noget bedre ud, end den jeg selv bruger :)

Louise sagde ...

Hej Kristian

Det er sådan lige på grænsen til, at du får kaldt mig snerpet, men det undgår du så alligevel - ellers så kan jeg oplyse om, at det ville have været første gang, at nogen har kaldt mig det. Normalt ville jeg også være enig med dig, meeeennn jeg syntes altså, at det morsomme må være ved at være overstået, når de har sendt reklamen i, hvad 4 - 5 år? Det er sådan lidt ligesom, når en person ikke kan se, at en joke ikke er sjov, men alligevel bliver ved med at gentage den. Det er irriterende (efter min mening)! Det kan også være, at du ville have det på samme måde, hvis du fik bryster og dermed automatisk (minimum) 5 % mindre i løn! :-D Men jeg er nok bedst til selvironi på de områder, hvor det rent faktisk passer frem for dem, hvor man bliver sat i bås med gammeldags og stereotype forestillinger om, hvordan kvinder ER. Jeg forstår heller ikke helt, hvordan du kan sammenligne en dårlig reklame med Monty Python? Jeg er sikker på, at John Cleese kunne have fundet på noget meget sjovere!

Med venlig hilsen

Louise

@Gustav

Jeg værdsætter virkelig, at du skriver:

"Reklamerne er åbenlyst skabt med humor, og enhver kan regne ud, at man kører på en ekstrem og urealistisk generalisation af kvindekønnet."

Tak, nu har jeg det meget bedre! :-D Og ja, ja, jeg ved det godt. Jeg har vist også selv brugt lidt grov humor en gang imellem her på bloggen! Ups! :-D Og jeg tror også helt klart, at du har ret i, at de fleste (alle?) som spiller Oddset er (ældre?) mænd! Nu ved jeg ikke lige, hvilken en af Cult-reklamerne, som du tænker på, da Cult jo har lavet flere kontroversielle reklamer, men generelt generer nøgne kvinder mig altså ikke. Hvilket man også kan se på min blogroll, hvor jeg linker til Pro-sex Feminisme, som har flere billeder i den genre.

Med hensyn til min kommentarfunktion, så er det meget simpelt! Du opretter bare et feed i layout, skriver din feedwebadresse og ændrer overskriften til seneste kommentarer og så har du en ny kommentarfunktion!

Mange tak for jeres kommentarer - for så fik jeg jo også lige muligheden for at uddybe min kritik lidt mere!! :-D

Anonym sagde ...

Hej Louise

Nu da Kristian kun er lige på grænse til at kalde dig snerpet så vil jeg da godt gå hele vejen og sige;

Louise du ER snerpet!!!

Det er simpelthen så sørgeligt(!) at læse et blogindlæg indeholdende SÅ meget selvhøjtidlighed og snæversynethed - reklamebranchen er fuld af eksempler på diskriminering (mod alle befolkningsgrupper) - så at du bruger så meget energi på lige præcis dette ene eksempel hvor du ikke forstår/er enig i humoren er virkelig synd.

Jeg håber du kan få vendt bøtten - og kan få et langt og lykkeligt liv fuld af humoristiske indlæg fra forskellige sider.

KH
Nicklas

Louise sagde ...

Hej Nicklas

Ha ha! Ja, det er virkelig super modigt, at du tør kalde mig snerpet (næsten) anonymt. Jeg syntes egentlig, at du burde have det røde kort her for at gå mere efter personen end bolden! :-D Men jeg vil give dig ret i, at reklamebranchen diskriminerer flere befolkningsgrupper end blot kvinder. Men jeg mener ikke, at jeg har set nogle andre reklamer som i samme grad, som den omtalte reklame, tager udgangspunkt i en enkelt udsat gruppe (hvilket f.eks. kunne være homoseksuelle eller indvandrere) og generaliserer nogle enkelte individers dårlige egenskaber ud på resten af gruppen. Og derefter sender reklamen 5 år i træk. Og de få, der er blevet lavet, er for det meste forsvundet fra sendefladen igen med lynets hast. Og jeg ville overhovedet ikke kunne se noget problem med reklamen, hvis den ikke havde sat et lighedstegn mellem ALLE kvinder og uvidenhed omkring sport. For det mener jeg simpelthen er forkert – reklamen giver et misvisende billede af virkeligheden. Ja, der er masser af kvinder, som ikke ved noget om sport, men der er da også masser af kvinder, som ved mindst lige så meget som mændene. Og derudover ville reklamerne nok også være meget sjovere, hvis den indstilling (som reklamen repræsenterer) ikke var skyld i, at kvinder konsekvent får (minimum) 5 % mindre i løn end mænd. Jeg gad godt at vide, hvor sjovt du ville mene en reklame var, hvis det humoristiske element byggede på, at du skulle gå 5 % ned i løn – alene ud fra den begrundelse, at du er en mand, dit udseende eller noget andet fuldkommen ligegyldigt.

Med venlig hilsen

Louise

Anonym sagde ...

http://www.youtube.com/watch?v=7ymNS7ECWSk

er det synd for mændene?

Louise sagde ...

Ha ha! Godt spørgsmål - men det skal du vel ikke spørge mig om, men nærmere mændene. Umiddelbart kan jeg i hvert fald konstatere, at reklamen ikke er lige så generaliserende, som Oddsets reklame, da reklamen ikke sætter lighedstegn mellem alle mænd og en manglende evne til at finde på gaveideer. Oddsets reklame satte lighedstegn mellem alle kvinder og en manglende viden (for ikke at nævne nogen helt basic sociale evner og så en forestillingsevne) hvor reklamen her nøjes med at spørge, hvorvidt ens mand mangler kreative evner. Selvom reklamen fremstår lidt inkonsekvent, da der virker til at være en vis uoverensstemmelse mellem reklamens budskab (at man kan tage i Inspiration, hvis man mangler gaveideer) og så handlingen i reklamen, hvor det mere virker som om, at manden bare har glemt at købe gaven. Derudover så mener jeg heller ikke, at den her reklame er med til at fastholde et eller andet gammeldags og nedværdigende syn på mænd (ligesom Oddsets reklame er på kvinder (som uvidende)) – hvilket faktisk kunne være en medvirkende årsag til, at mænd stadig konsekvent tjener flere penge end kvinder. Og så har jeg heller aldrig hørt om nogen, som skulle hævde, at mænd generelt skulle være ringere til at finde på gaveideer. Det mener jeg også, at de fleste (alle) andre vil mene efter at have set reklamen – desværre så kan jeg ikke sige det samme om Oddsets reklame. Mange tak for din kommentar!

Anonym sagde ...

Ved godt at det er et gammelt indlæg, men havde lige lyst til at give en kommentar til dit synspunkt louise!

JEG KUNNE IKKE VÆRE MERE ENIG MED DIG!

Der har været kvindeundertrykkelse i rigtig rigtig mange år og derfor er det bare for meget at man stadig laver jokes med det.

Tænk at mænd stadig tænker sådan. KOM DOG VIDERE siger jeg bare!

Jaja, det er bare for sjov, bliver i mænd ved med at sige. Men i bund og grund er det jo sådan jeres hjerner er bygget op. I har nemlig stadig et billede af at kvinder skal være husmødre og arbejde hjemme, gå rundt alene med depressioner af ren ensomhed, mens i skal have lov til at holde fødderne oppe på bordet og flade ud i sofaen.

Det beviser jo bare at i stadig sidder fast i fortiden. Så igen,: "KOM VIDERE!!!!"

Skal vi ikke snart sige at det er slut med åndsvage jokes om at kvinder kun skaæ bruges som billig arbejdsskraft og at de skal kende deres "rigtige" plads. Når det omhandler et så skrøbligt og følsomt emne, som har ødelagt/stadig ødelægger kvinder i f.eks. Afghanistan, nemlig undertrykkelse.

Når i mænd ved at det provokerer kvinder i et så stort omfang og gør os vrede, hvorfor så blive ved med at træde i det?

Louise sagde ...

Det gør intelligente (rigtige) mænd heller ikke. Intelligente mennesker gør ikke forskel pga. ligegyldige forskelle som f.eks. køn. Rene Descartes har sagt: "It is not enough to have a good mind, the main thing is to use it well." Det væsentlige er ikke, hvilket køn man har, men hvordan man formår at bruge de evner, som man har. Jeg mener, at de mænd som bevidst kategoriserer kvinder som uintelligente - selv må lide af det samme problem eller bare har et mindreværdskompleks i forhold til det modsatte køn (eller har en meget uintelligent kone, som de generaliserer ud på alle andre kvinder)! (Her burde kvinden naturligvis starte med at forlade idioten – da alt andet virker uintelligent! Ligestilling begynder i hjemmet!) Den slags skvat kan ikke gøre mig sur – til gengæld finder jeg det meget krænkende som kvinde, at der findes samfundsstrukturer i andre lande som bevidst undertrykker kvinder. Mange tak for kommentaren og opbakningen! :-D