onsdag den 13. januar 2010

En anden blogstil?

Der er rigtig kedeligt, hvis man altid har den samme stil. Så derfor burde jeg måske overveje, hvorvidt jeg skulle forsøge mig med en anden blogstil. Læg mærke til, hvordan jeg her behændigt undgår at skulle definere min egen blog. Men lad os overveje et par alternative blogmuligheder, som jeg kan se rundt omkring på nettet øjensynlig kan føre til flere milliarder hits:

En fotoblog

Umiddelbart ser det let ud. Jeg skal blot fare rundt (ikke nødvendigvis noget spændende sted) og tage en masse billeder (gerne med ekstra zoom) af f.eks. min kat, mit strikketøj, mine børn, mine blomster... Her er der så lige et enkelt problem, at jeg ikke har nogen kat, strikketøj, børn eller blomster. Altså lige bortset fra en enkelt magisk orkide, som på trods af alle odds har overlevet i over 5 måneder. Jeg aner ikke, hvordan – måske er den lavet af plastik, hvem ved? Derudover ser det også ud til, at man skal have en meget letsindig holdning til, hvad man tager billeder af. Flere af fotoblogene udstiller med stor glæde, hvem som helst og hvad som helst. Men mest deres børn, dyr og andre, som ikke selv har nogen mulighed for at protestere imod den terrorlignende paparazziadfærd.

En strikkeblog

Ja, bare navnet i sig selv burde egentlig være en selvindlysende årsag til, hvorfor jeg ikke har en strikkeblog! Men jeg kan ikke strikke og det har heller aldrig haft noget ønske om. Jeg kan huske, hvordan jeg i vantro så drengenes begejstring over at have strikket deres egne grydelapper i folkeskolen. (strikkede grydelapper??) Men jeg har altså den kapitalistiske indstilling til tøj, at det er noget, som jeg køber i en forretning, hvor kreative mennesker med langt bedre ideer og evner end mig selv på det område har gjort alt forarbejdet. Det hedder selverkendelse eller også er det bare dovenskab... uanset hvad, så tror jeg, at jeg har gjort mine omgivelser en stor tjeneste. Det har jeg besluttet på baggrund af en mindre utilitaristisk beregning. Jeg laver mit eget tøj = ingen er glade. Jeg køber tøj skabt af andre mennesker = jeg er i hvert fald glad (formodentlig også mange andre, hvis de altså kendte alternativet). Ergo, jeg laver ikke mit eget tøj.

En babyblog

Ja, det forudsætter jo nok, at man har en baby - og vist helst sin egen. Det har jeg ikke!

En politisk blog

Det virker umiddelbart som en rigtig god ide - men det er også kun umiddelbart. For uanset, hvad du skriver, så vil det hurtigt blive vendt til noget helt andet af diverse irriterende kommentarer. Og herefter vil du hurtigt få påklistret et bestemt politisk mærkat og blive angrebet af nogen med en fuldkommen absurd, rabiat og inkonsekvent tankegang. Og herefter vil andre (med en endnu mere rabiat og inkonsekvent tankegang) forsvare dig og dermed sætte lighedstegn mellem dine egne og vedkommendes synspunkter. Uanset, hvad du gør, så vil du hurtigt fremstå på en helt anden måde, end du selv havde regnet med og dermed er den politiske blog blevet til et våben, som vender sig mod dig selv og affyrer flere gange – indtil at du en dag lukker bloggen.

Så jeg tror egentlig bare, at jeg holder mig til min nuværende blogstil.

2 kommentarer:

Gustav Dahl sagde ...

Det lyder som en meget fornuftig idé. Jeg kan selv godt lide, at ingen skal bestemme, hvad der havner på min blog. En slags genre vil gøre det hele for fokusset på netop ét emne, når jeg hellere vil skrive om mange forskellige ting.

Skide være med om nogle mennesker ikke bryder sig om det, man skriver. Der er helt sikker nogle andre, som finder éns arbejde interessant, også selvom man ikke går rundt og tager billeder af små hundehvalpe (hihi).

Louise sagde ...

Jeg er helt enig! Man skal da skrive præcis, hvad man har lyst til, når det nu er ens blog. Derudover så har jeg altså ikke skrevet, at der er noget galt med at uploade billeder på ens blog - for det gør jeg jo også selv i stor stil. Og jeg har slet ikke noget imod ekstremt nuttede billeder af Berner Sennen hvalpe! ;-D Det var mere fotoblogkonceptet, som jeg undrede mig lidt over. Men de undrer sig sikkert også over, hvorfor jeg gider at skrive om filosofi! Mange tak for din kommentar!