onsdag den 8. oktober 2008

Er filosofi lig med mange irriterende spørgsmål?

Jeg har i et stykke tid tænkt lidt over den her artikel fra the Onion: Guy In Philosophy Class Needs To Shut The Fuck Up. Selvom artiklen er meget sjovt skrevet og jeg også sagtens kan forstå problematikken, så er min første umiddelbare reaktion alligevel: hvorfor gik den fyr ikke på mit hold, da jeg var studerende? Jeg foretrækker til hver en tid folk, som konstant stiller irriterende filosofiske spørgsmål, frem for bare at terpe de filosofiske tekster med en vis kedelig ligegyldighed og manglende engagement i de filosofiske problemstillinger. Umiddelbart så syntes jeg også, at det måske er værd at overveje, hvorvidt det ikke burde være en væsentlig del af det at læse filosofi, at man også selv overvejer de forskellige filosofiske spørgsmål og diskuterer dem med andre. Så derfor bør filosofisk læsning også automatisk medføre en masse filosofiske spørgsmål – uanset om andre så finder dem irriterende eller ej.

5 kommentarer:

Geraldo Maia sagde ...

Hello Louise,
Du har en meget smuk blog, jeg kan lide det.
Hilsener fra Brasilien:
Geraldo

Gustav Dahl sagde ...

Jeg fik samme kommentar som ovenstående forleden dag. Det er vist, desværre, bare SPAM.

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til filosofi. Jeg ved ikke så meget om det, men jeg synes, det er rigtig spændende. Alligevel føler jeg tit, at folk bare stiller irriterende spørgsmål for at stille spørgsmål. Sådan er din blog heldigvis ikke; her er nemlig mange rigtig interessante spørgsmål (og svar) :)

Louise sagde ...

@Gustav: Tusind tak for din kommentar - den er forhåbentlig lidt mere oprigtig end den forrige! ;-D Jeg er godt klar over, at det er spam, men jeg syntes alligevel kommentaren er meget sjov, når man ser på, hvor mange positive reaktioner han trods alt har fået på hans egen blog!

Troels sagde ...

Godt indlæg, nød virkelig at læse din blog. Skriver også selv om filosofi og livets mange mysterier. Tjek det ud hvis du lyster! https://iamtroels.wordpress.com/?p=114&preview=true&preview_id=114

Louise sagde ...

Hej Troels

Mange tak for det. :-D Jeg kigger lidt på din blog om lidt.

Med venlig hilsen

Louise