Alanis Morisette fik meget medieomtale, da hun i 1998 udgav sin første single Thank U fra sit fjerde album Supposed Former Infatuation Junkie. Det gjorte hun hovedsagligt, fordi der med singlen også fulgte en video, hvor hun var nøgen. Men derudover så har sangen faktisk også et fantastisk budskab. Budskabet handler om at være taknemlig for livet. Det bliver på smukkeste vis understreget i videoen, hvor Alanis går nøgen rundt. Men videoen handler ikke om at promovere nudisme, men har til formål at understrege det vigtige ved at turde være sig selv. At turde vise, hvem man er. At være åben og sårbar overfor andre mennesker. Det at være sårbar er på mange måder også det samme som at turde være sig selv. (Thank you frailty). Hvis man er bange, så trækker man sig ind i sig selv og begrænser dermed også sine egne muligheder. Sangens tekst handler hovedsagligt om taknemlighed. Den store taknemlighed opstår, når man formår at vende alverdens ulykke eller sorg til lykke. For det forunderlige og mærkelige ved stor sorg og ulykke er, at man på et eller andet tidspunkt vil opleve, at det ikke længere er muligt at blive mere ulykkelig. Så har man helt bogstaveligt talt nået bunden - man kan ikke længere synke dybere og dermed kan det kun gå fremad. Men det er desværre ikke alle mennesker, der når bunden, selvom de er meget ulykkelige.
Alanis begynder Thank U med spørgsmålet: How about that ever elusive kudo? Hvad med den evige udefinerbare og uforståelige taknemlighed? Taknemlighed er noget, som der opstår, når man ikke længere bebrejder andre for ens sorg eller ulykke. How about me not blaming you for everything? Taknemlighed opstår, når man kan værdsætte livet, som det er lige nu. Når man kan nyde livet - uden hverken at leve i fortiden eller i fremtiden. Uden at udskyde lykken til senere. How about me enjoying the moment for once? Når man ikke længere er bange for sine egne følelser. How about grieving it all one at a time? Eller er bange for at give udtryk for sine følelser. How about unabashedly bawling your eyes out? Når man tør behandle sig selv, som man virkelig fortjener. How about no longer being masochistic? Når man ikke længere føler nogen form for vrede mod dem, som har såret eller behandlet én uretfærdigt. How about how good it feels to finally forgive you? Når man giver slip på smerten, frygten eller sorgen, så vender man tilbage til livet og dermed opstår der en ny mulighed for lykke. Denne mulighed giver automatisk én en stor følelse af taknemlighed. En taknemlighed for livet og alt, hvad det indeholder. Alle livets muligheder. Man vender tilbage til overfladen som et andet (nyt) menneske. Alanis beskriver denne rejse ud af ulykken mod lykken meget smukt med ordene:
The moment I let go of it
was the moment I got more than I could handle.
The moment I jumped off of it
was the moment I touched down.
mandag den 25. maj 2009
Thank U
søndag den 17. maj 2009
Om ligestilling - en opsang til feministerne
lørdag den 25. april 2009
Om networking
søndag den 19. april 2009
Brutal ærlig hiphop mod vold
For evigt mærket
En del af hjertet
Vil altid føles hul
Du prøver’ gemme det
Du vil glemme det
Ved at holde det skjult
Men jeg kan høre dig og forsøger bare
På at synge din blues
For du en sommerfugl, så spred dine vinger ud
Slaget rammer hendes kind, lammer hendes sind
For hun havde aldrig nogensinde troet, at han ville slå hende igen
Nu er hun paralyseret ude af stand til at reagere
Hendes mands dominans gør hende tam og dresseret
Underkuet følelsen brænder under huden
Sjælen skriger - hun er i åndeligt underskud
Knust samler hun skårene fra det krus
Han smadrede på vej ud af det her hus bygget på blues
Hun ser spørgsmålstegn i sin drengs øjne
Skal hun fortælle ham sandheden eller fylde ham med løgne
Hun gør det sidste, for det’ klart det nemmeste
Overbevist om, at drengen nok ska’ glemme det
Men forgæves hendes ansigt er alt for hævet
Og det er ikke første gang hun er blevet tævet
Men hun lader som om intet er hændt
For snart er klokken fem, så kommer han hjem igen
Chorus
Jeg har forsøgt, men nogle ting kan ik’ forklares
De skal erfares, før de åbenbares
Man må gi’ folk den tid det tar’
Før de er parate og åbne for alle de gode råd man har
Desværre er hendes selvværd bedøvet
Hun ligger ned i støvet, er usikker ked og bedrøvet
Hun har vænnet sig til at være underdanig
Hans ord smælder, når han skælder
Men hun smiler som sædvanlig
Kan gemme sit hjerte, men ikke de grå hår
Og dybe rynker der bekræfter hendes sorg
Dette spejlbillede gør hun ikke længere kan lyve
Hun må bryde skallen bruge sine vinger, så hun ka’ flyve
Bridge:
Du må ik’ gi’ op og du må ik’ sige stop
Så rejs dig blot, det går jo nok
Du må ik’ gi’ op og du må ik’ sige stop
Så rejs dig blot, det går jo nok
Du ved jo godt hvad der skal til
Hun går ikke længere i blinde nu
Er en anden kvinde nu
Med gejsten og lysten til at vinde nu
Og hun stråler, der’ ingen mand der råber
Er ik’ længere begrænset, ka’ ik’ længere bremses
Står ikke længere det samme sted, hun er kommet videre
Selvom mindet til tider stadig springer frem og bider
For hendes kamp har været stor, det har sat sine spor
Jeg er hendes førstefødte, hun er min mor!
Rap er egentlig en forkortelse af rhythm and poetry og bør derfor også altid (efter min mening) tage udgangspunkt i rapperens eget liv. Jo mere ærligt, oprigtigt og autentisk rapperen kan skrive sine tekster, jo bedre bliver de også. Det er Sommefugl et rigtigt godt eksempel på. Her formår Ataf virkelig at sætte sine rim sammen med en fantastisk brutal ærlighed. Og det var jo også netop den manglende ærlighed som Street Mass tidligere har kritiserede i Tillykk' med det, hvor han gjorte opmærksom på det latterlige ved den falske gangsterattitude blandt nogle danske rappere. Udover at Sommerfugl blev nomineret til flere forskellige priser, så skabte den også stor opmærksomhed omkring det tabubelagte emne vold i hjemmet. Her havde Atafs sang så stor gennemslagskraft, at han efterfølgende blev inviteret ind som gæst i flere forskellige debatprogrammer som f.eks. Debatten, Deadline og diverse nyhedsudsendelser. Desværre så lever resten af Atafs album Paraderne Nede ikke rigtig op til den første single, selvom jeg personligt godt kan lide hans stil i numre som Mami. Hvor han fortæller om, hvor svært det er at score den perfekte kvinde, men alligevel afslutter med ordene: ”du smiler skævt, du sætter dig lidt på tværs, bare rolig, jeg har dig for enden af næste vers”. Så det bliver spændende at høre, hvad han har at byde på, når han snart udgiver sin næste plade. Indtil videre kan man høre hans nye single Kig frem på MySpace.
tirsdag den 14. april 2009
Om dialog og det at flygte fra virkeligheden
søndag den 29. marts 2009
Test: Er du en del af den intellektuelle elite?
1. Når du møder nye mennesker, der ikke regelmæssigt læser bøger omkring dit fag- /arbejdsområde, så:
A. Ser du med stor mistro på dem, mens du rækker hånden frem.
B. Rækker du hånden frem og hilser høfligt på dem med et stort smil.
C. Prøver du at undgå deres opmærksomhed og er i det hele taget meget i tvivl omkring, hvordan man skal kommunikere med så primitive skabninger.
2. Du er kun begejstret for underholdning, når:
A. Der er en anden intellektuel med – for så må det jo være i orden.
B. Det er sjovt.
C. Du selv er midtpunktet – for så kan der jo umuligt være tale om meningsløs underholdning for masserne.
3. Du mener, at du:
A. Ved næsten lige så meget som alle de andre arrogante akademikere.
B. Ved en del omkring dit fag- / arbejdsområde.
C. Er klogere end alle andre og dermed også burde være enevældig diktator.
4. Dine indkøb foregår hovedsageligt:
A. Der, hvor de har de ting, som du skal bruge - det har de jo ikke alle de almindelige steder - i hvert fald ikke i den rette kvalitet, fra den rette geografiske placering, lavet ud fra de rigtige politiske holdninger osv.
B. Helt almindelige indkøbssteder - hvor alle andre mennesker også handler.
C. Specialforretninger - hvor du kun møder folk, som du allerede kender og deler (minimum) 99 % af dine holdninger og interesser med.
5. Når du bruger fagudtryk eller begreber, som dine diskussionspartnere ikke kender, så:
A. Sker det hovedsagligt for at dække over din egen uvidenhed eller mangel på gode argumenter.
B. Forklarer du også altid begreberne, så de har en mulighed for at tage stilling til dine argumenter.
C. Forstår du ofte heller ikke selv betydningen af dem – men det er jo ikke nogen hindring for, at man kan bruge dem til at vinde en diskussion.
6. Når du fortæller andre udenforstående omkring dit fag- / arbejdsområde, så tænker du tit:
A. Det forstår de nok alligevel ikke noget af.
B. Hvordan kan jeg mon forklare det, så de også kan se det spændende ved mit fag- / arbejdsområde?
C. Hvorfor spilder jeg dog min tid på de her primitive undskyldninger for mennesker?
7. Hvis du sidder på en cafe og der bliver sat noget populært moderne musik på, som ikke lige falder i din smag, så tænker du:
A. Hvor ærgerligt – endnu en god cafe, der er blevet overtaget af en populistisk kapitalist!
B. Ikke nærmere over det.
C. At Taliban måske alligevel havde en pointe, da de forbød musik.
8. Når du hører nogen ytrer en anden holdning end din egen, så er din umiddelbare reaktion:
A. At du ikke rigtig hører efter – men bruger den overskydende spildtid (mens den anden fortæller) på at forberede din fremlægning af dit eget synspunkt.
B. At lytte opmærksomt, for derefter at stille opklarende spørgsmål - for på den måde at få den bedst mulige forståelse af den andens synspunkt.
C. At du ikke hører efter – for det ville jo være spild af din tid, når du allerede ved alt, hvad der er værd at vide.
9. Når du siger, at man bør hjælpe de svage i samfundet, så er det fordi:
A. At det er politisk korrekt.
B. At du mener, at det giver det bedste samfund.
C. At du gerne vil markere din egen højerestående position i samfundet.
10. Når du taler om den intellektuelle elite, så gør du det hovedsagligt, fordi:
A. At du ikke har noget klogere at sige.
B. Du elsker at gøre grin med arrogante akademikere (også gennem tests på din blog).
C. Du gerne vil understrege, hvor klog du selv er (hvilket desværre ikke er særlig selvindlysende).
Her burde det jo egentlig være overflødigt at komme med nogen yderligere forklaring. Men hvis du stadig skulle være i tvivl omkring, hvorvidt du er en del af den intellektuelle elite, så består den intellektuelle elite af dem, som hovedsagligt har svaret C igennem alle spørgsmålene. Hvis du derimod skulle have svaret A de fleste gange, så er du lige på grænsen. Du er lidt af en wannabe-intellektuel, da du godt kan se fordelene ved at være en del af den intellektuelle elite, men stadig ikke helt har cuttet båndene til den almene befolkning. Hvis du har svaret B flest gange, så bliver du nok aldrig en del af den intellektuelle elite. Du mangler helt grundlæggende egenskaber som f.eks. arrogance, storhedsvanvid, selvhøjtidelighed og kan derfor heller aldrig blive anset som et ligeværdigt medlem af den intellektuelle elite.
fredag den 27. marts 2009
X-Factor findes kun uden arrogance
Men generelt er jeg ret skuffet over Thomas Blachman, da jeg ellers var ret vild med ham sidste år, hvor han - på trods af flere unødvendige ubehagelige udtalelser omkring deltagerne – kom med flere gode og tankevækkende bemærkninger. Men, hvor var den Blachman henne i år? I år bidrog Blachman stort set ikke med andet end ros til sine egne deltager uanset deres performance og så lidt tilfældig kritik til de deltagere, som udgjorte en trussel overfor hans egne deltagere. Ligeledes skuffede det mig også, at Blachman ikke selv kunne kende forskel på arrogance og selvtillid i diskussionen omkring Lucas. Jeg fandt aldrig rigtig ud af, hvorvidt Lucas egentlig var arrogant eller ej – for det kunne jo også bare være en uheldig måde at skjule sin usikkerhed på. Men uanset Lucas personlighed, så hjalp det ham i hvert fald ikke særlig meget, at Blachman valgte at afvise kritikken ved at henvise til janteloven (frem for bare at afvise, at Lucas skulle være arrogant). Hvilket i situationen nok var den værste form for hjælp, som Lucas kunne have fået. For arrogance har jo intet at gøre med hverken stjernekvalitet eller selvtillid, men er nærmere et udtryk for en persons behov for at se bort fra sin egen manglende selvtillid ved at se ned på andre mennesker. Og derfor var det også kun naturligt, at de tre finalister forleden optrådte med både stor glæde og ydmyghed overfor publikums begejstring på Rådhuspladsen. For den sande glæde opstår jo netop, når man får lov til at udfolde sit talent og dermed bliver fyldt med en følelse af taknemlighed - hvilket står i skarp kontrast til arrogance! Den glæde kan man også tydeligt se i denne video, hvor Alien Beat Club optræder med deres fantastiske version af Sanne Salomonsens frække og intense sang Taxa: