fredag den 24. oktober 2008

10.000 besøgende

Ja, jeg er godt klar over, at mange måske ikke vil anse 10.000 besøgende for særlig meget, men det gør jeg. Specielt fordi jeg igennem det sidste år har brugt nogle forskellige metoder til at holde antallet af besøgende nede på min blog. Siden dengang er der godt nok sket det uheldige, at nogle af de andre bloggere er begyndt at linke til min blog, hvilket har gjort, at jeg har måtte opgive mit projekt om få besøgende på min blog. Altså det med at være sådan lidt undergrundsagtig, men hvem ved - det kan måske igen en dag blive et realistisk projekt. Jeg har aldrig haft de store forventninger til antallet af besøgende på min blog (og det har jeg stadig ikke). Derfor var det også en stor overraskelse for mig, dengang da jeg fik min counter og opdagede, at jeg rent faktisk havde besøgende på min blog. Jeg kan stadig huske, at min første umiddelbare reaktion var: hvad mon den person laver på min blog? Herefter gik det hurtigt op for mig, at vedkommende muligvis var ved at læse et af mine blogindlæg. Hvilket straks skabte en vis bekymring over, hvad jeg egentlig havde skrevet på min blog. For jeg oprettede egentlig udelukkende bloggen for min egen skyld - da jeg elsker at skrive. Selvom jeg naturligvis godt var klar over, at der var en vis risiko for, at andre mennesker måske også ville læse mine blogindlæg – så anså jeg ikke risikoen for at være særlig stor. Herefter begik jeg den store fejltagelse, at jeg nævnte min blog overfor min familie, hvilket jeg straks fortrød. Da det føltes en anelse begrænsende at tænke på, at diverse familiemedlemmer også skulle læse med på ens blog. For ikke at nævne ens naboer, kollegaer, tidligere bekendte og andre mennesker, som man enten kender eller møder regelmæssigt i forskellige sammenhæng. Men på trods af denne ubehagelige fornemmelse af virkeligheden, så har det alligevel lykkes mig med tiden at opbygge en vis illusion om, at min blog er et helt ”privat” sted, hvor der kun kommer (mine venner og) mennesker, som jeg alligevel aldrig vil blive konfronteret med i virkeligheden. (Her må man altså forstå ordet privat, som et sted, hvor alle kan komme præcis, når de vil - man er bare ikke selv bevidst om det.) Her vil jeg da også gerne lige skrive en personlig hilsen til Pilot Per - som altid bringer min blog op som samtaleemne på de mest uventede tidspunkter til diverse middage. Når du ikke nævner det her blogindlæg Per, så vil jeg være meget mere rolig!

Til sidst, så vil jeg gerne lige takke for alle de kommentarer, som jeg har fået på min blog i løbet af det sidste år. Dem værdsætter jeg enormt meget, da det jo netop er kommentarerne som giver én et vist modspil. Kommentarer har også den positive betydning, at man generelt overvejer lidt mere nøje, hvad man egentlig skriver i sine blogindlæg og hvordan man bedst muligt kan undgå diverse misforståelser. Jeg vil også gerne takke for de mails, som jeg har modtaget igennem det sidste år både på baggrund af min blog og min webside. Dem værdsætter jeg også utroligt meget – både de søde tilbud, kommentarer og spørgsmål, som I har været så venlige at skrive til mig. Et af de emner, som jeg generelt har fået rigtig mange mails omkring, er janteloven. Hvilket er godt, da jeg gerne vil være med til aktivt at bekæmpe enhver form for jantelov. Specielt blev jeg meget overrasket, da jeg modtog en mail fra en forfatter og bekendt til skaberen af en af jantelovene. Den mail mindede mig i høj grad om, at jeg ikke bare er moralsk ansvarlig for, hvad jeg skriver på min blog, men også er juridisk ansvarlig. Hvilket mange bloggere vist har en tendens til at glemme. (Ikke, at hverken jeg eller vedkommende havde skrevet noget negativt.) Injurielovgivningen gælder også for bloggere. Men heldigvis, så har jeg stadig ikke haft nogen negative oplevelser i forbindelse med min blog og tusind tak for det!

5 kommentarer:

Gustav Dahl sagde ...

Hehe, du må nok lære at finde dig i, at hvis du publicerer noget på nettet, så læser folk det. Og hvis du ovenikøbet skriver noget godt, så læser endnu flere folk det :)

For mit vedkommende er det især RSS-teknologien, som fortsat lader mig besøge din blog. Jeg har nemlig sådan en smart bar på min egen blog, som opdaterer og viser de nyeste indlæg fra forskellige steder, jeg har tilføjet.

Anonym sagde ...

Ingen negative oplevelser? Hvad siger du så til det her - du er blevet tagget: http://cegebe.urbanblog.dk/2008/10/26/uspektakul%c3%a6re-kv%c3%b8rker/

Louise sagde ...

@Gustav: Tak tak! :-D Ja, det er faktisk rigtig smart med en blogroll, der konstant bliver opdateret gennem RSS, og derfor overvejer jeg da selv meget kraftigt at få en lignende blogroll. :-D

@Christoffer: Nej, jeg har faktisk ikke haft nogen negative oplevelser - det vil sige, indtil nu! :-D

Anonym sagde ...

Hej Louise,

Jeg troede faktisk, at du havde mange flere besøgene end jeg, men jeg har lige kikket efter og jeg har netop nået de 40,000 (engelsk komma)!

Faktisk kommer mange af mine besøgene fra din side; 10% eller sådan

Men tillykke!

Louise sagde ...

Hej Emil!

Tak! :-D Jeg er ret overrasket over at høre, at omkring 10 % af dine besøg kommer fra min blog. Har jeg overhovedet så mange besøgende? Jeg bruger faktisk ikke engang mit eget link, når jeg besøger din blog (hvilket jeg gør tit) – men mit link blandt favoritterne i min browser. Men stort tillykke med de 40.000 besøgende og tak for mailen - jeg skal nok svare snarest mulig! :-D