tirsdag den 23. december 2008

Glædelig jul - med Disney

Jeg vil gerne ønske alle en rigtig glædelig jul og i den anledning også samtidig gøre opmærksom på Disneys oscarnomineret kortfilm Mickey’s Christmas Carol fra 1983. Mickey’s Christmas Carol er muligvis Disneys allerbedste kortfilm til dato og bygger på Charles Dickens juleeventyr A Christmas Carol (Et juleeventyr). Mickey’s Christmas Carol var nomineret til en oscar i 1983 og bag filmen står to af animationskunstens allerstørste ikoner, nemlig John Lasseter og Mark Henn. John Lasseter er senere blevet kendt som manden bag samtlige af Pixars film og er derfor også i dag meget velfortjent den kreative instruktør for det samlede Disney Pixar. Kortfilmen var for øvrigt også en filmatisering af en Disneymusical og var den sidste kortfilm, som blev afsluttet med The End.








(Filmen tager knap 26 minutter.)

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Glædelig jul!

En anden også-altid-god Disney-klassiker er "The Band Concert":
http://www.youtube.com/watch?v=IErXg5kBXXg

Louise sagde ...

Glædelig jul Stefan! :-D Ja, der er også den klassiske Camping Trip og udover de to klassiske julefilm som Donald’s Snow Fight og Pluto’s Christmas Tree, som mange kender fra Disneys juleshow, så vil jeg da også gerne anbefale Corn Chips (http://www.youtube.com/watch?v=fDUNSqiGkVs).

Anonym sagde ...

Awesome!

Nu fandt jeg endelig ud af hvad/hvem The Ghost of Christmas Past er, som V snakker om i V for Vendetta.

Louise sagde ...

Jamen, jeg er da glad for, at jeg kan hjælpe. Du skal nok bare lige være opmærksom på, at Disneys version af Et Juleeventyr ikke er helt identisk med Dickens! :-D