torsdag den 10. juni 2010

Hvor er de sexede mænd?



Når man taler omkring forskellen mellem kønnene, så syntes jeg, at det er tankevækkende, at mænd aldrig bliver forarget over andres mænds seksuelle adfærd. I hvert fald ikke i samme grad, som nogle kvinder tit bliver over andres kvinders adfærd. Nogen mænd bliver måske jaloux over andres mænd evne til at tiltrække kvinder, men de er sjældent forarget over deres seksuelle adfærd. (Selvom man naturligvis ikke kan afvise, at det samme gælder for de forargede kvinder.) Og hvad skyldes det så? Måske skyldes den forskel – ikke nogen forskel mellem kønnene - men mere at mændene generelt ikke udviser den samme form for seksuel adfærd, som nogle kvinder gør. Her er det altid belejligt med nogle kendte, som man kan tage udgangspunkt i - hvor f.eks. Britney Spears ved flere lejligheder har givet anledning til offentlig kritik på baggrund af hendes seksuelle tekster og adfærd i hendes musikvideoer. Det ser man ikke i samme grad, at mænd udviser i musikvideoerne – i hvert fald ikke på den samme måde – men det sker dog. Et godt eksempel på det - er den amerikanske R&B sanger og producer D’angelos video til sangen Untitled (How does it feel) fra 2000. Untitled (How does it feel) bestod udelukkende af en helt nøgen D’angelo, der sang Untitled (How does it feel)s stærkt seksuelle tekst. Her vil jeg ikke gennemgå teksten eller de seksuelle referencer, der bliver spillet på under vejs i videoen, men man kan jo selv google teksten og se videoen foroven. Efter videoen blev lanceret, så blev den hurtigt populær på MTV, hvor den senere blev nomineret til 4 MTV Video Music Awards. Derudover modtog D’angelo også i 2001 en Grammy Award for Best Male R&B Performance for den og Untitled (How does it feel) var også nomineret som årets bedste R&B sang. Derudover er Untitled (How does it feel) også ved flere leligheder blevet kåret som en af de bedste sange nogensinde - f.eks. som er den nr. 51 på Rolling Stones liste The 100 Best Songs of the Decade. Så selvom der på et tidspunkt var en del kritik af D’angelos video og han selv var træt af hans image som sexikon i en periode, så er der ingen tvivl om, at det var videoen, der gjorte ham berømt. Men det ville generelt være interessant at se, hvordan mænd ville reagere, hvis der var flere videoer af den slags? Ville der så også være flere forargede mænd? Det tror jeg. Men det er vel det, som man kalder ligestilling og dermed vil der formentlig også kommer flere af den slags videoer i fremtiden. For det er vel uundgåeligt, når mændene ikke gider at uddanne sig i samme grad som kvinderne, at der vil komme fokus på nogle andre områder? Eller hvad, er kvinderne i virkeligheden så anderledes end mændene?

6 kommentarer:

codegirl.dk sagde ...

Jeg synes da mænd ofte bliver temmelig vrede på andre mænd der voldtager kvinder... men det tæller du måske ikke som seksuel adfærd men som voldelig adfærd?

Louise sagde ...

Jeg syntes ikke rigtig, at det har noget at gøre med mine pointer i blogindlægget. Men for at svare på dit spørgsmål, så forudsatte jeg naturligvis, at der var tale omkring seksualitet, hvor man ikke skader eller tvinger andre til noget imod deres vilje. Voldtægt er forkasteligt og uden sammenligning den værste og mest krænkende form for vold! Men tak for kommentaren alligevel! :-)

Søren sagde ...

Det er vel en grundlæggende og gammeldags holdning i samfundnet der går ud på at mænd kan passe på sig selv, hvorimod kvinder skal passes på, dels af deres mænd, og dels af deres medsøstre?
Når piger lader sig forage af Britney, passer de netop på hinanden og sig selv.
Mænd har ikke noget behov for at passe på hinanden seksuelt.
Jeg tror heller ikke det vil ændre sig.

Louise sagde ...

Men kunne man ikke også forsvare det, at man holder kvinder spærret inde med dit argument? At man passer på dem? For selvom det naturligvis minimerer sandsynligheden for voldtægt og andre overgreb, så sker det jo også på bekostning af kvindernes selvbestemmelse og frihed! Og jeg mener ikke, at kvinders frihed skal minimeres, blot fordi at der findes voldtægtsforbrydere! For det er vel ikke kvinderne, som skal straffes for voldtægt?

Jeg gad godt at vide, hvorfor du mener, at kvinder skal passes på? For selvom at kvinder har en meget større risiko for at blive voldtaget end mænd og vi dermed også i langt højere grad er tvunget til at overveje, hvilke konsekvenser vores adfærd kan have for os selv, så mener jeg ikke, at kvinder skal passes på! For vi kan da sagtens klare os selv! Selv de fysiske forskelle imellem kønnene kan man let udligne ved at lære lidt kampsport! Derudover lyder forklaringen om at passe på ens medsøstre også mere som en slags efterrationalisering, selvom det naturligvis er en meget positiv måde at se det på. Men det kommer naturligvis også an på, hvilken form for adfærd, som vi taler om, men så længe vi ikke diskuterer noget konkret eksempel, så er det også lidt svært at diskutere problemet nærmere. Derudover er det, at det er en gammeldagsholdning vel heller ikke ligefrem noget kvalitetsstempel, da vi jo allerede har afskaffet flere af de gammeldags holdninger som vedrører f.eks. slaveri og hekseafbrændinger. Men mange tak for din kommentar! :-)

Søren sagde ...

Hej igen
Mit indlæg var ikke et forsøg på at forklare hvordan mand-kvinde-forholdet skal være. Det var snare et forsøg på at forklare hvorfor mand-kvinde-forholdet er som det er. Og hvorfor mænd aldrig vil blive foraget på samme måde som kvinder.

Jeg er bestemt for ligestilling. Og ingen kvinder skal straffes hvis de udsættes for en voldtægt.

Jeg mener at "kvinder skal passes på", fordi at jeg tror det er et ur-instinkt der ligger dybt forankret i os som mennesker. Mænd vil beskytte og kvinder vil beskyttes. Jeg forestiller jeg mig at ur-manden har ledt efter en der ser "godt ud", og derfor kan føde børn og bagefter amme. Mens ur-kvinden har ledt efter en mand der kan skaffe føde på bordet + beskytte hende og det kommende barn.

Jeg skriver dette for at pointere at det efter min overbevisning er en adfærd der ligger dybt i os mænd og jer kvinder. Måske er dette ur-instinkt blevet vandet godt ud op gennem historien, men jeg tror stadig det spiller ind. Men mænd har stadig ikke noget behov for at beskytte andre mænd, ved eksembelvis at fortælle dem at de skal tage mere tøj på eller lade være med at ligge op til noget frækt hvis de ikke mener det.
Kvinder er fysisk stadig det svageste køn, og det er dem det går ud over når der snakkes voldtægt i 19-nyhederne. Så logisk set ligger det også både mænd og kvinders baghoveder at "Kvinder skal passe på" dermed passes på, og derfor forages medsøstrene, når hun så IKKE passer på!
Håber det gav mening... :-)

Louise sagde ...

Hej igen!

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene omkring din ide om, at mænd vil beskytte og kvinder vil beskyttes. Min første umiddelbare reaktion er spørgsmålet: beskyttes mod hvad? For hvis jeg skal tage udgangspunkt i mig selv, så vil jeg da gerne medgive, at jeg foretrækker mænd der selv kan skaffe føde på bordet og som er fysisk større end mig - hvilket jeg også tror gælder for de fleste andre kvinder. Og de to præferencer kunne da også meget vel stamme fra et eller andet slags urinstinkt, men derudover kan jeg ikke rigtig se, hvad en mand i det moderne samfund kan beskytte mig imod? Kriminelle har våben og det modernes samfunds forskellige uretfærdigheder kan mænd vel heller ikke rigtig beskytte kvinderne imod. Så hvad beskytter mændene kvinderne imod? Giv mig et eksempel? :-)

Søren: ”Men mænd har stadig ikke noget behov for at beskytte andre mænd, ved eksempelvis at fortælle dem at de skal tage mere tøj på eller lade være med at ligge op til noget frækt hvis de ikke mener det”.

Ha ha! Nej, det er sikkert rigtig nok! :-D Og det er også nogle rigtig gode eksempler på, hvordan kønnene opfører sig forskelligt i forhold til seksuel adfærd!

Søren: Kvinder er fysisk stadig det svageste køn, og det er dem det går ud over når der snakkes voldtægt i 19-nyhederne. Så logisk set ligger det også både mænd og kvinders baghoveder at "Kvinder skal passe på" dermed passes på, og derfor forages medsøstrene, når hun så IKKE passer på!
Håber det gav mening... :-)

Det gav rigtig god mening! Jeg kan også godt se din pointe, selvom du vist hovedsagligt antager det med, at kvinder skal beskyttes, fordi vi er det køn, der har den største risiko for at blive voldtaget. Og ja, der er givetvis også noget naturligt over at blive forarget, når andre mennesker ikke passer på sig selv. Det store spørgsmålet er så bare, hvor grænsen skal gå imellem ”ikke at passe på sig selv” og at indskrænke kvinders frihed. Og det findes der jo mange forskellige opfattelser af, hvis man ser på de forskellige kulturer rundt omkring i verden. Mange tak for din meget intelligente og nuancerede kommentar - og de rigtig gode eksempler! :-D