mandag den 3. december 2007

Julestemningen der forsvandt

Det er utroligt, hvor hurtigt tiden går. Det var lige sommer og nu er det allerede blevet vinter og jul igen. Den første weekend er faktisk også allerede vel overstået med masser af julefrokoster og julehygge. Den næste weekend "truer" allerede i det fjerne med endnu mere hygge hos både familie og venner. Men det er nu alligevel hyggeligt at fejre en højtid sammen med både ens venner og ens udvidet familie, selvom man har travlt. Jeg værdsætter i høj grad andre menneskers samvær og derfor nyder jeg selvfølgelig også, når alle har tid til at samles. Dette sker da heldigvis også tit i løbet af året, men det er alligevel noget andet til jul. Det er jo nok traditionerne, hvor trivielle de så end er, som giver en fællesskabsfølelse og en vis glæde ved det velkendte. Jeg er stort set altid i godt humør, så mit humør i december plejer også at være højt og derfor troede jeg faktisk ikke, at jeg kunne komme for tidligt i julehumør. Det vil sige indtil sidste år. Der tænkte jeg, hvad kan der egentlig ske ved at høre lidt julemusik og pynte op i god tid (slutningen af november)? Det kan der vel ikke ske noget ved. Men jeg skulle blive klogere. Jeg pyntede glad op, bagte julekager osv. lige indtil den 22. december - så var jeg ikke længere i julehumør. Det var ikke fordi jeg var negativ eller trist, for jeg havde stadigt mit gode humør, det var bare ligesom at julestemningen var forsvundet. Hvilket gjorte juleaften til en lidt besynderlig og halv komisk oplevelse. Men det må ikke gentage sig i år, så derfor pynter jeg først op i dag (jeg har nu heller ikke haft tid i weekenden). Men det kan være, at der er en udløbsdato på ens julehumør. Det ville jo heller ikke være så smart, hvis man pludseligt fik lyst til at fejre jul hele året. Men dette gælder øjensynlig ikke for indkøbscentre og dagligvarebutikker som i år - helt skandaløst - mange steder allerede pyntede op i slutningen af oktober. Hvad gik der galt? Sidste år kunne de fleste steder faktisk godt vente til midten af november. Det var da et godt tidspunkt, men sådan skulle det øjensynlig ikke være i år. Men det kan også godt være, at jeg er lidt sart pga. mit uheld med den manglende julestemning sidste år.

Ingen kommentarer: