søndag den 6. marts 2011

Om Erich Klawonn

Min fantastiske (tidligere) vejleder og professor Erich G. Klawonn er død. Det er en virkelig trist nyhed, da Klawonn var en stor inspiration for mig. Klawonn formulerede sin helt egen teori om menneskets forhold til etik, som jeg ved flere lejligheder har rost i høje toner – heriblandt i mit blogindlæg: Etik: Klawonns naturalisme. Jeg vil ikke gå i dybden med hans teori her, men blot gøre opmærksom på hans fantastiske mesterværk Udkast til en teori om moralens grundlag (bogen kan købes her). Ud over Klawonns gennemførte og velgennemtænkte teori om etik, så var Klawonn også en stor personlighed. Klawonn var med til at gøre min tid på universitetet til mere end bare en uddannelse og universitetet til mere end bare en uddannelsesinstitution. Jeg vil altid huske Klawonn for hans rationelle overvejelser, hans morsomme eksempler, hans skarpsindige modargumenter og hvordan han grinede af sine egne kommentarer. Klawonn var en meget dygtig, intelligent og underholdende forelæser. Jeg tror ikke på, at der nogensinde har været nogen studerende, som har kedet sig til hans forelæsninger i metafysik eller analytisk psykologi. Der var dog en enkelt gang, hvor Klawonn måtte se sig selv overgået til en af hans forelæsninger i faget analytisk psykologi eller dybdepsykologi (som faget blev kaldt). Helt ubevidst havde Klawonn nemlig medbragt en særlig gæst – en grøn kålorm på den ene skulder (præcis som den på billedet nedenfor).


Da Klawonn gik gang med sin forelæsning, så begyndte kålormen også at vandre frem og tilbage på hans skuldre. Selvom Klawonn var i sit sædvanlige es dvs. var særdeles underholdende, så stjal kålormen alligevel hurtigt rampelyset ved at kravle frem og tilbage, undersøge Klawonns ører og forsvinde om på ryggen for at komme tilbage flere minutter senere til stor jubel. Klawonn bemærkede ikke, at det rent faktisk var kålormen som havde overtaget spotlyset, men virkede blot fornøjet over den ekstra positive stemning. Hvad der efterfølgende skete med kålormen ved ingen. Jeg vil også altid huske min sidste samtale med Klawonn, hvor han signerede mine bøger eller dvs. hans egne bøger. Jeg er glad for, at jeg ikke veg tilbage for hverken jantelovens tankegang eller min egen generthed. Jeg kan tydeligt huske, hvor glad han blev - det gjorde også mig glad. For det er kendetegnede for en stor personlighed, at vedkommende ikke bare er intelligent og charmende, men også er et sympatisk og rart menneske. Klawonn har bidraget med både stor inspiration, glæde og fascination - det er virkelig en ære at have fået min undervisning fra et menneske af den kaliber. Det er i sandhed et meget stort tab for universitetet - vi har mistet en stor dansk filosof. Hvil i fred.

14 kommentarer:

Lina L. sagde ...

Ja, det er enormt trist, at Klawonn er død. Jeg læser selv filosofi på SDU på 4. semester og nåede at have ham til metafysik og filosofihistorie. Han var den bedste underviser, jeg nogensinde har haft.

Mette Rosa sagde ...

Kære Louise

Tak for den varme og genkendelige beskrivelse af en sand mester indenfor sit felt. Efter min mening var Klawonn i en liga for sig. Det er meget vanskeligt at finde en filosof - både nationalt og internationelt - med et tilsvarende niveau. Få er i stand til at skrive så klart og originalt om komplekse emner som han var. Og endnu færre er, eller har været, i stand til at indkredse sandheden om et emne med så stor præcision som han. Jeg har i tidens løb haft flere timelange samtaler med ham på hans kontor, hvor forbipasserende må have smilt over det højtråbende arrangagement vi lagde for dagen. Selvom jeg efterhånden kendte ham nogenlunde godt, var det altid med ærefrygt og nervøsitet, at jeg bankede på hans dør. For mig vil han altid være en af filosofihistoriens mest potente ånder og jeg føler mig priviligeret over at have kendt en sådan.

Jeg håber at “Udkast til en teori om moralens grundlag”, bliver oversat til engelsk en dag så tankegangen kan få den luft under vingerne den har fortjent. Jeg vil slutte med et citat, der viser at Klawonn, ud over at være en ydmyg tænker, også havde en solid tro på sin egen “potenserede sunde fornuft” :-)

“Efter at have undersøgt over 100 siders koncentreret kritik har jeg ikke været i stand til at finde argumenter, som anfægter hovedindholdet i min afhandling. I denne situation kan man så spørge, om jeg mon har studeret kritikken grundigt nok, eller om der evt. kan være noget, jeg har overset. Jeg kan dog ikke se rettere, end at jeg har rørt ved alle væsentlige punkter. Nogle vil nok være uenige med mig ... For mit eget vedkommende mener jeg dog ikke p.t. at kunne nå videre med sagen. Jeg vil derfor formode, at grunden til, at jeg ikke kan finde nogen afgørende argumenter mod min teori om jeg’ets værensform, er, at der ikke er nogen, og at dette igen skyldes, at en korrekt opfattelse ikke på korrekt vis kan gendrives”.

Mvh
Rasmus

Thomas sagde ...

Hej Louise

Tak for din nekrolog. Jeg er helt enig i din bedømmelse af Klawonn. Jeg var selv så privilegeret at blive undervist af ham, og han var bedømmer på mit speciale. Han var et af de mest inspirerende mennesker, jeg nogensinde har mødt. Jeg fik nyheden om hans død tidligere i dag, og den har ramt mig hårdt. Verden i almindelighed, og filosofien i særdeleshed, er blevet fattigere med Klawonns bortgang.

Louise sagde ...

Kære Lina, Rasmus og Thomas

Mange tak for jeres smukke kommentarer. Det er rigtig svært at udtrykke præcist, hvordan man føler det, men jeres smukke kommentarer siger alt det, som jeg ikke selv fik skrevet. Det er rart at høre, at andre også har det ligesom mig. Derudover kan jeg også fortælle jer, at jeg har fået mails fra mange forskellige mennesker, som alle har kendt Klawonn og de skriver alle sammen, at det er rigtig smukt, hvad vi skriver. Jeg ved ikke, om de vil nævnes med navn, men jeg kan oplyse, at der er tale om både gode bekendte og familie til Klawonn.

Lina, jeg mener også, at Klawonn havde fortjent at vinde universitetets pris for bedste underviser mere end den ene gang, hvor han vandt prisen (i 2001) – men det er der sikkert nogle (knapt så geniale) som ville have et problem med.

Rasmus, jeg er meget enig med din kommentar. Du skriver meget, som jeg også gerne selv ville have skrevet, men hvor er det skønt at høre det fra en anden. Du skriver også om, hvor klart Klawonn skrev om komplekse emner. Det er virkelig sandt. Jeg fik en gang besked på at omformulere en opgave om Klawonns teori med mine egne ord, da min vejleder mente, at jeg lød lidt for meget som Klawonn. Da jeg havde set lidt på opgaven, så kunne jeg også godt genkende Klawonns retorik, men det viste sig hurtigt at være meget besværligt at oversætte Klawonns sprog. Det virkede næsten som om, at Klawonn havde formuleret hver eneste lille sætning, så den udtrykte præcist det, som han ønskede ned til de allermindste detaljer. Og derfor virkede enhver omformulering også som en unødvendig og kluntet omskrivning af Klawonns flotte og detaljeret sprogbrug, da omformuleringen tit blev meget mindre præcis i sin betydning og krævede mange flere ord for at nå frem til nogenlunde den samme betydning. Udkast til en teori om moralens grundlag er derfor på alle måder et meget flot og gennemarbejdet mesterværk, som enhver filosofiinteresseret (uanset filosofisk standpunkt) bør have den største respekt for. Jeg syntes også, at Klawonns meget komplekse teori evner at afdække mange flotte nuancer af menneskets forhold til moral, som andre teorier overser. I det hele taget virker de fleste andre etiske teorier som meget lidt nuanceret og overfladiske i deres forståelse af menneskets psyke i forhold til Klawonns. Han udtrykte selv en vis kritik af dette i Udkast til en teori om moralens grundlag:

Louise sagde ...

"...non-kognitivismen. Når mange stiller sig tvivlende overfor denne type teori, skyldes det dens vanskeligheder ved at nå frem til en overbevisende rekonstruktion af moralsk common sense. Hvis udsagnet ”lystmord er forkasteligt” blot – hvad angår det specifikt moralske element – er et følelsesudtryk, et vilkårligt påbud el. lign., har det intet sagligt fortrin frem for udsagnet ”Lystmord er prisværdigt”. Den, der fremsætter det førstnævnte udsagn, kan tilsyneladende ikke gøre krav på i højere grad at ”have ret” end den, der fremsætter det sidste, eftersom det ikke giver mening at tale om sandt eller falsk i forbindelse med følelsesudtryk, ordrer o.lign. Meget af arbejdet med at konstruere en ”rimelig” non-kognitivistisk teori – med tiltagende kompleksitet af disse teorier som konsekvens – hænger netop sammen med, at man også her føler sig forpligtet overfor visse forudgivne intuitioner om, hvad moral i det hele tager er, og at det åbenbart er vanskeligt at rekonstruere disse intuitioner på et non-kognitivistisk grundlag... problemet er, at teorierne i reglen – hvad angår deres grundlæggende forudsætninger – fremsættes som rene postulater, idet man er mere interesseret i at tolke og vurdere det moralske liv ud fra teorierne end i at undersøge deres legitimitet i forhold til moralens faktiske natur."

Ligeledes overså Klawonn heller ikke den vigtige pointe, at der findes flere forskellige niveauer af moralske udsagn:

"Common sense er flere forskellige ting, og det er ikke alle former for common sense, det er lige naivt at bekende sig til. Det virker f.eks. rimeligt at antage, at der i moralens findes en ”kerne” som ikke er så tilgængelig for kulturel relativering som de mere overfladiske niveauer: At man ikke bør myrde eller lemlæste et andet menneske for sin fornøjelses skyld er eksempelvis et moralsk synspunkt der befinder sig på et andet niveau en påstanden om det ”moralske” i at have samleje på en offentlig strand."

Thomas, du har fuldkommen ret. Vi, verden og i særdeleshed filosofien er blevet fattigere med Klawonns bortgang.

Mange tak for jeres kommentarer.

Med venlig hilsen

Louise

Anonym sagde ...

Jeg har lige hørt at Erich er død. Trist. Vi boede sammen i Sorø i 1960/61 da vi gik i 3g og har 50 års studenterjubilæum i år. Jeg så sidst Erich ved vort 40 års jubilæum for 10 år siden. Vi havde mange spændende debatter om Kant og Marx i den tid vi boede sammen.
Trist trist. Jeg havde glædet mig til at se ham igen

Med venlig hilsen
Jan Flemming Madsen

Christian Nielsen sagde ...

Har først lige set Klawonn er død. Det gør mig meget trist. Jeg havde Klawonn som min allerførste underviser i filosofi i 1996 og jeg vil aldrig glemme min første eksamen, hvor bølgerne mellem mig, Klawonn og censor gik endog meget højt, men endte med at en grinende Klawonn meddelte mig min karakter og at det havde været en stor fornøjelse. Den dag i dag, kan jeg tage mig selv i at diskutere med hans ord og vendinger og hans eksempler, der var enkle og samtidig meget stærke og overbevisende. Jeg har stadig svært ved at forstå hvordan nogen overhovedet kan se andet end absurditeter i en bundtteori om personlig identitet. "Et holdbart argument kan ikke gendrives korrekt" og meget få af Klawonns argumenter blev gendrevet korrekt! Vi har mistet en af vores helt store tænkere og en af vores allerbedste undervisere.

Med venlig hilsen
Christian Nielsen.

Louise sagde ...

Kære Jan og Christian

Mange tak for at I vil dele jeres oplevelser på min blog! Det er fantastisk, hvor meget positiv feedback jeg har fået omkring Klawonn. Klawonn vil helt klart blive husket og savnet af mange. Jeg kan næsten se ham for mig smile, når jeg læser jeres kommentarer på min blog.

@Jan: Jeg håber, at du vil fortælle jeres klassekammerater omkring, hvor elsket og savnet Klawonn er blandt de tidligere og nuværende studerende. Jeg går ud fra, at de allerede godt ved, hvor sjov og genial han var. :-)

@Christian: Jeg er helt enig, vi har mistet en af vores store tænkere og en af de allerbedste undervisere!

Mange tak for jeres fantastiske kommentarer!

Med venlig hilsen

Louise

Anonym sagde ...

Altid på kant med døden
Jonglerede du stædigt
Med tankerne lod aldrig
Sjælen hvile i mængden
Af materie og materialitet, vel?

Dine ideer blev ikke blot tænkt
Ud i den blå luft
Men også taget til sig af mange
Som nysgerrigt famlede rundt
Fra den ene tanke til den anden

Men dine tanker blev demonstreret
både med fagter og udråbstegn
og gerne med også at blive
slået i hovedet med en stegepande, ik

Du ville have det bedst frem i enhver
& lagde ikke skjul på det
En umiskendelig tro på det gode
I mennesket og en ivrig tænker
Af stort format

Tak

Louise sagde ...

Hej Laila! :-D

Meget smukt!

”Du ville have det bedst frem i enhver
& lagde ikke skjul på det
En umiskendelig tro på det gode
I mennesket og en ivrig tænker
Af stort format”

Jeg kunne ikke have formuleret det bedre selv. Mange tak for det smukke digt og at du ville dele det på min blog! :-D

Med venlig hilsen

Louise

Toke Riis Ebbesen sagde ...

Jeg læser om Klawonns død i Weekendavisen i dag, og bliver på en og samme tid trist og får et smil på læben. Manden var en genial underholder, samtidig med at han formåede at stille de metafysiske problemstillinger klart op.

Jeg havde selv fornøjelsen af undervisning i metafysik, sjæl-legemeproblemet, osv. i starten af 90'erne. Man husker levende problematikkerne spundet omkring oplevelsen af at være indesmeltet i en plastikblok eller at få stukket en gaffel i låret! Med ham er filosofien blevet lidt kedeligere.

Det forekommer oplagt, at læse "Sjælen og døden" fra 2006 om muligheden for at jeg'et kan overleve den fysiske krops død.. Men uanset hvad, sender jeg mange gode tanker i hans retning.

Louise sagde ...

Ja, jeg overvejede også at citere noget fra Sjælen og døden. Jeg har også tænkt en del på, hvad Klawonn selv har sagt omkring, hvad han ville gøre, hvis han kunne overleve den fysiske krops død.

Jeg er bange for, at filosofi med tiden vil blive sparet væk, hvis der ikke er nogen, der formår at gøre filosofien spændende og relevant i samfundet. For mange tørre, uforståelige og virkelighedsfjerne "filosofiske" tekster uden noget reelt indhold vil med tiden slå filosofien ihjel - i hvert fald på universiteterne. Derfor er der behov for mennesker som Klawonn, der tænker nye tanker og gør filosofien nærværende. Derfor er Klawonns død også et kæmpe tab for særligt universitetsverdenen og det har også gjort den danske levende filosofi fattigere - selvom hans tekster naturligvis forsat vil vidne om hans filosofiske evner. Han vil blive savnet! Mange tak for din kommentar!

Ulla Birgitte Thøgersen sagde ...

Så heldige I er, at have mødt ham på SDU. På DPU kender vi ham kun via hans sjæl/legeme teorier. Det lyder som om, en del er gået tabt ved kun at have ham på skrift.
Med jeres indlæg in-mente, vil jeg læse ham med milde øjne, næste gang jeg måtte finde hans ”Sjæl - legeme problemet frem” :)

Louise sagde ...

Ja, der går meget tabt ved ikke at opleve Klawonn "live"! Rigtig meget! Klawonn var både en stor personlighed og en stor filosof!!Milde øjne? Der burde vel heller ikke være grund til andet? :-D Hans tekster er da geniale!

Mange tak for din kommentar - jeg beklager mit sene svar, men jeg har meget travlt for tiden. Men du ved, hvordan det er som konsulent?! Spændende website du har – jeg syntes også, at lederudvikling er et rigtig spændende arbejdsområde!! :-)