torsdag den 2. december 2010

Skønheden og Udyret – Den fortryllede jul




I anledning af julen vil jeg gøre opmærksom på Disneys søde tegnefilm fra 1997 Skønheden og Udyret - Den fortryllede jul. Disney klassikeren Skønheden og Udyret er netop udkommet på Blu-Ray i et begrænset oplag, mens Den fortryllede jul er udsolgt i de fleste butikker (selvom jeg også lige så den i Fona) - men i denne uge kan man købe den i Kvickly for blot 100 kr (og nej, den findes ikke på Blu-Ray - endnu). Den fortryllede juls historie foregår undervejs i den oprindelige film og er efter min mening en udmærket opfølger på klassikeren. Den er i hvert fald langt bedre end de fleste andre af Disneys opfølgere – ikke at det siger så meget. For nogle år tilbage var jeg bestemt ikke nogen stor fan af musicals, men det ændrede sig efter, at jeg så Det Ny Teaters imponerende opførsel af Disneys Skønheden og Udyret med Charlotte Guldberg og Peter Jorde i hovedrollerne. Selvom tegnefilmenes danske sange ikke helt kan leve op til den høje standard på Det Ny Teater, så gør Michael Birkkjær (kendt fra Borgen) det ganske godt som Udyret i den meget søde og charmerende sang Noget der fra Den fortryllede jul (der står ikke nogen steder, hvad sangen hedder på dansk, men jeg gætter på titlen ud fra sangens engelske navn Something There). Fik jeg nævnt, at filmen også er meget sød (men hvis du ikke kan klare videoen, så er filmen nok næppe noget for dig). Her er teksten:

Der er noget sødt
Ja, næsten kært
Hos ham vis væsen var så voldsomt og så sært
Han virker rar
Ja, blød som smør
Det er da mærkeligt, at jeg ikke så det før

Hun så herhen
Det må jeg tro
Og hun blev ikke spor forskrækket af min klo
Nej, jeg tager fejl
Jeg må være skør
Men hun har aldrig set på mig, som lige før

Nu kan jeg knapt bedømme
Om han er et dyr eller måske prinsen fra mine drømme
Men han har nu noget, som jeg ikke før ku' se

Hvem sku' ha' troet?
Nej, det er sandt
Hvem havde tænkt?
Hvem ku' ha' vidst?
Hvem havde gættet på de fandt hinanden til sidst?
Det er da pudsigt
Men vent og se
Om han blir' mør
Der kan vær' noget der, som ikke var der før
Ja, der kan vær' noget der, som ikke var der før
Der kan vær' noget der, som ikke var der før

Ingen kommentarer: