mandag den 14. januar 2008

Trauma Center Second Opinion

Trauma Center Second Opinion til Nintendo Wii er det første spil til konsol omkring lægearbejdet. Derved kan det mere brede spilpublikum (ja, jeg ved godt, at alle ikke har en Nintendo Wii) få indblik i lægeverdenen. Personligt, havde jeg aldrig forestillet mig, at jeg skulle have sådan et spil - pga. nogle særdeles ubehagelige erindringer og oplevelser med sygdom, men nu har jeg alligevel overraskende nok spillet. Trauma Center lyder måske umiddelbart som et seriøst spil og det er det også på nogle områder. Men generelt må man dog sige, at spillet helt klart er et arkadespil og derved også en light version af, hvad der kunne have været et virkeligt seriøst spil. Men selvom spillet ikke skal tages så seriøst, så rummer det alligevel i en vis information omkring, hvordan forskellige behandlinger og operationer foregår og samtidig viser det også nogle af de problemstillinger, som læger står i hver dag (selvom det selvfølgelig er meget forsimplet). Den måde, man bruger Wii remoten og nunchucken på (to specielle kontrollere, som gør at man deltager mere interaktivt i spillet) giver også en vis illusion af realisme, hvilket man desværre ikke får med på klippet. Spillet bygger sværhedsgraden op på den måde, at operationerne kræver mere og mere (også funktioner som selv virkelighedens læger har sygeplejersker til, som f.eks. at holde hjertet i gang). Klippet nedenunder er fra den første del af spillet og viser meget godt, hvorfor at Trauma Center ikke er verdens mest seriøse fremstilling af lægeprofessionen og hvor der er plads til videreudvikling til næste spil (som allerede er på vej). Jeg ville f.eks. foretrække, at der var reel manga animation mellem operationerne, frem for bare billeder af handlingen (storyline). Nu er vi altså i 2008 og så SKAL der være tid og penge til at animere mellemsekvenserne. Selvom nogle måske syntes, at det andet koncept er mere cool. Men ellers syntes jeg, at Trauma Center er en rigtig god ide (inspireret af nogle lægeuddannelsers simulationsspil) og at det som spil både er meget nervepirrende og fungere godt med Wii'ens specielle styring. Selvom jeg personligt ikke ville ønske, at blive syet sammen på den måde, som det bliver gjort i klippet nedenunder. (Jeg er i hvert fald mere grundig, når jeg spiller og desuden må det også trække en del ned i pointene.)

4 kommentarer:

Gustav Dahl sagde ...

Fin anmeldelse. Har desværre ikke selv prøvet Wii-versionen (prøvede en demo af det til Nintendo DS for et års tid siden), men idéen er meget spændende.

Man må håbe, at de få mangler og trivialiteter rettes op på i fortsættelsen :)

Louise sagde ...

Tak! Jeg kan se, at du også har Flatout Ultimate Carnage, det er også et fedt spil, selvom jeg stadig ikke har fået prøvet det live.

Gustav Dahl sagde ...

:)

Det er efterhånden meget længe siden, at jeg har spillet dét spil.

Louise sagde ...

Ja, ja, jeg ved godt, at jeg er bagud, men til gengæld fik jeg spillet til halv pris! Men jeg regner da med, at jeg skal have det nye Burnout Paradise, som jo snart burde være i butikkerne.